Nya Argument och Fakta


  sv   en          
 
  Om oss     Artiklar  

 

Förteckning över publicerade artiklar

A Bird's Eye View of East European History During the Period of 800-1500 CE
345 / red-263  (2023-12-27).

En ansats för diskussion om ideologier och värderingar via Internet
310 / red-230  (2021-09-22).

Även friheten har sina begränsningar
309 / red-232  (2021-09-24).

Liberalismens grundbegrepp behöver förnyas
308 / red-231  (2021-09-23).

En ansats för diskussion om ideologier och värderingar via Internet
310 / red-230  (2021-09-22).

En värdeliberal grundsyn. Tredje version
304 / red-194 / kommentarer  (2020-12-12).

Ändamålsenlig (teleologisk) moraluppfattning i samband med värdeliberalismen
302 / red-218 / kommentarer  (2020-12-04).

Kort förklaring av Reflective Equilibrium Theory, en teori om värderingars stabilitet
301 / red-217 / kommentarer  (2020-11-24).

Begränsad demokrati inom Wilayat al-Faqih som beskriven i boken 'Shia Political Thought'
296 / red-212 / kommentarer  (2020-11-24).

Ideologin Wilayat al-Faqih inom Shia Islam, granskad ur ett värdeliberalt perspektiv
297 / red-213 / kommentarer  (2020-10-18).

Granskning av tankesmedjan Oikos' uttalanden och artiklar
295 / red-211  (2020-10-02).

Värdeliberalism, kommunitarism och konservatism
294 / red-210 / kommentarer  (2020-10-02).

Förtroende och försiktighet i relationerna till olika grupper inom islam
292 / red-208 / kommentarer  (2020-09-24).

Granskning av Kairodeklarationen om mänskliga rättigheter inom islam
290 / red-207 / kommentarer  (2020-09-24).

Värdeliberalismen, den sekulära humanismen, och religiöst grundade moraluppfattningar
289 / red-206 / kommentarer  (2020-09-09).

Värdeliberalism enligt Per Ericson
287 / red-204 / kommentarer  (2020-08-26).

Uppdrag: agitation i liberalismens tredje fas
284 / red-201 / kommentarer  (2020-07-30).

Samhällsgrundande värderingar och förhållningssätt
282 / red-164 / kommentarer  (2020-07-20).

Varför jag är liberal -- och på vad sätt
278 / red-195 / kommentarer  (2020-06-20).

Partiledardebatten om Covid-19-krisen: principiella aspekter
277 / red-193 / kommentarer  (2020-07-06).

En värdeliberal grundsyn
275 / red-198 / kommentarer  (2020-06-05).

Social tillit och radikal individualism
272 / red-191  (2020-05-22).

Hyperindividualism
271 / red-190 / kommentarer  (2020-05-20).

Diskussionen om nationalism behöver bli klarare
270 / red-189 / kommentarer  (2020-05-20).

Vi behöver mångfaldspolitik, inte bara integrationspolitik
269 / red-188 / kommentarer  (2020-05-20).

Motrörelse mot politisk islamism och för politisk liberalism
268 / red-187 / kommentarer  (2020-05-20).

Vi måste kunna tala sakligt om den historiska kampen mellan Europa och Islam
267 / red-186 / kommentarer  (2020-05-20).

Islams modell för att hantera mångfald vad gäller värderingar och religiösa regler
263 / red-179 / kommentarer  (2020-05-20).

Replik till Aya Fawaz om motståndet mot slöja
219 / red-152  (2019-02-02).

The problematic combination of supremacism and
'proofs' for the existence of God in Islam

235 / red-163  (2019-08-10).

Rättigheter och tacksamhet enligt Rashid Musa
232 / red-160  (2019-07-12).

Värderingarna i Scoutlagen
237 / red-165  (2019-08-12).

Ansvarskänsla och lojalitet som samhällsgrundande värderingar
234 / red-162  (2019-07-22).

Vem blir utsatt för övervåld för att ha kastat sten på poliserna?
226 / red-153  (2019-02-06).

Kulturkrockar och islamofobi
215 / red-162  (2019-02-15).

Nu behövs agitation för liberalismens idéer
231 / red-159  (2019-07-12).

Informationsteknologin och det mänskliga samhällets framtid
256 / red-177 / kommentarer  (2019-12-26).

Glöm 'vinterfest', skilj mellan 'jul' och 'helganatt'
255 / red-178 / kommentarer  (2019-12-26).

Kulturell enhetlighet, mångfald, och socialt kapital
252 / red-175 / kommentarer  (2019-11-27).

Medborgerlig tillit är samhällsgrundande, men är det en värdering?
251 / red-174 / kommentarer  (2019-12-08).

Religiösa motsättningar och parlamentsval i Sri Lanka
250 / red-173 / kommentarer  (2019-11-27).

Sumanto Al Qurtuby om islam i Indonesien
247 / red-170 / kommentarer  (2019-11-10).

Fatwapubliceringens effekter i Malaysia
246 / red-169 / kommentarer  (2019-11-10).

Samhället måste kunna agera mot etnoreligiös avsöndring och gruppegoism
243 / red-468 / kommentarer  (2019-09-25).

Mångfald och liberalism
229 / red-158  (2019-06-28).

Skillnaden mellan allmän liberalism och mångfaldsliberalism
222 / red-157  (2019-06-09).

Multikultur, Dagens Nyheter och Nyamko Sabuni
221 / red-154  (2019-06-08).

Uppföljningar av artikeln om värderingar, moral och metamoral
218 / red-156  (2019-05-29).

Värderingar, moral och metamoral för individer, samfund och nationer
216 / red-155  (2019-05-28).

Jämförelse mellan olika förhållningssätt till moral med hänsyn till deras effekter på samhället
217 / red-460  (2019-04-16).

Where is the discussion about repugnant narratives in the Old Testament?
228 / red-466  (2019-02-22).

Kulturkrockar och islamofobi
215 / red-162  (2019-02-15).

Vem blir utsatt för övervåld för att ha kastat sten på poliserna?
226 / red-153  (2019-02-06).

Replik till Aya Fawaz om motståndet mot slöja
219 / red-152  (2019-02-02).

A brief explanation of what this website is about, in particular for my colleagues in CS and AI (av Erik Sandewall)
214 / red-151  (2019-01-12).

There are no simple reasons for islamophobia
211 / red-148  (2019-01-12).

Sverigedemokraterna och integrationen
209 / red-149  (2019-01-12).

Wael Hallaqs kritik av den moderna statens och lagstiftningens moraliska legitimitet
207 / red-147  (2018-11-25).

Wael Hallaqs kritik av moderniteten
206 / red-146  (2018-11-05).

Varför beskriver man inte krigföringen i Bosnien som en religiös rensning?
202 / red-144  (2018-10-26).

Låt oss fokusera på förhållningssätt, inte värderingar
200 / red-143  (2018-10-26).

Dominans eller samförstånd
191 / red-142  (2018-09-29).

Granskning av Kairodeklarationen om mänskliga rättigheter inom islam
290 / red-207 / kommentarer  (2020-09-24).

Vi behöver gruppolitik och gruppdialog - inte bara identitetspolitik
195 / red-140  (2018-09-20).

Argumenten i debatten om sveländare/svenskländare
194 / red-139  (2018-07-09).

Vad hindrar islam från att acceptera liberal demokrati?
188 / red-138  (2018-05-20).

Diskussionen på Heimdal om mångfaldsliberalism
183 / red-137  (2018-04-22).

Om mångfaldsliberalism. Anförande på Föreningen Heimdal
182 / red-136  (2018-04-19).

Det mänskliga samhällets övergripande uppgift
181 / red-135  (2018-04-06).

Approprierande och antimodern islamism
180 / red-145  (2018-10-26).

Muslimer: glöm islamofobi, det är ett PR-problem ni har
176 / red-129  (2018-03-06).

Får man egentligen tala om religiösa grupper?
175 / red-134  (2018-03-03).

Copyright rules in the Digital Single Market must allow for Innovation
173 / red-132  (2018-02-15).

Den muslimska gruppens PR-problem och framtid
171 / red-130  (2018-02-15).

Vem är egentligen vänsterns huvudmotståndare?
172 / red-131  (2018-02-09).

Antisemitismofobi och 'limpieza de sangre'
169 / red-128  (2018-01-28).

Incidenter i samband med Sverigedemokraterna
167 / red-126  (2018-01-16).

Har det varit 'fake news' att utmåla Sverigedemokraterna som fascistiskt?
164 / red-123  (2018-01-14).

Ideologi och värdegrund behöver diskuteras fram
163 / red-115  (2018-01-05).

Relevance of Diversity in Liberalism Today
162 / red-122  (2018-01-03).

Key issues in Aleinikoff's and Sabbagh's articles on multicultural nationalism
161 / red-121  (2018-01-03).

The Accomodation of Multiculturalism and Nationalism
160 / red-120  (2018-01-03).

Aleinikoff's Definition of 'Multicultural Nationalism'
159 / red-119  (2018-01-03).

Förslag till en integrationsstrategi
198 / red-141  (2018-09-12).

Den ideologiska grunden för mångfaldsliberalism
101 / red-063  (2017-02-16).

Hur har den muslimska gruppen bemött omgivningens kritik
108 / red-070  (2017-03-).

Den asymmetriska ideologiska konflikten mellan Västerlandet och Islam
140 / red-108  (2017-10-20).

Maimuna Abdullahi och subjektiviteten
157 / red-117  (2017-12-27).

Islamiska samarbetsrådet: det är skillnad på skuld och ansvar!
155 / red-114  (2017-12-20).

Den asymmetriska ideologiska konflikten mellan Västerlandet och Islam
140 / red-108  (2017-10-20).

En genomgång av Amanj Aziz' publicerade artiklar
154 / red-113  (2017-12-16).

Sammanställning av islamrelaterade skribenter
153 / red-112  (2017-12-12).

Muslimer! Känn er fria att delta i vårt Luciafirande
151 / red-112  (2017-11-25).

Debattera gärna men håll dig till fakta, Rashid Musa
150 / red-111  (2017-11-22).

Om Björn Söders användning av ordet 'svensk'
146 / red-107  (2017-12-20).

Muslimska röster: ni är välkomna i samhällsdebatten
148 / red-110  (2017-11-20).

Sveriges Unga Muslimer och kriterierna för statligt stöd
149 / red-109  (2017-11-19).

Muslimska aktivister! Låt oss mötas i en öppen debatt om viktiga sakfrågor!
144 / red-104  (2017-11-18).

Förekommande definitioner av den svenska likavärdeprincipen
138 / red-102  (2017-10-08).

Fredrika Bremer och alla människors lika värde
136 / red-100  (2017-09-25).

Granskning av uttrycket 'Alla människors lika värde' och dess engelska motsvarighet
133 / red-098  (2017-09-14).

Staten och kyrkan har alltid hängt samman historiskt sett
134 / red-099  (2017-09-03).

Hur vanligt är det med blasfemofobi?
132 / red-092  (2017-08-11).

Ett exempel på argumentation från kulturvänstern
131 / red-091  (2017-07-26).

Ett tydligt exempel på välfärdsliberalism
130 / red-090  (2017-07-26).

Vad hände med Newsmill, och varför?
129 / red-089  (2017-07-26).

Webbplatsen Det Goda Samhället och dess syn på dagens svenska samhälle
126 / red-087  (2017-06-21).

Ska vi heller inte dela upp islam i gott och ont?
125 / red-086  (2017-06-07).

Vad ska korset på svenska flaggan anses betyda?
124 / red-085  (2017-06-06).

Strider individuell skolgång mot samhällsintresset?
121 / red-083  (2017-06-01).

Skiljelinjer i debatten
120 / red-081  (2017-05-29).

Värderingar, normer och förhållningssätt
119 / red-080  (2017-05-23).

Förslag till huvudpunkter i en nationell värdegrund, v3
117 / red-078  (2017-05-15).

Lagbrott och värderingsbrott, stat och nation
114 / red-076  (2017-04-29).

På detta sätt vill vi bemöta islam
113 / red-075  (2017-04-29).

New Publication Patterns and Public Discourse
110 / red-072  (2017-04-18).

Statens lagliga och moraliska rätt att behärska sitt territorium
112 / red-074  (2017-04-13).

Granskning av argument och fakta i Dick Sundevalls artikel om Peter Springare (av Einar Björklund)
102 / red-064  (2017-03-10).

Grundprinciper för mångfaldsliberalism
139 / red-103  (2017-02-16).

Granskning av Mattias Hagbergs citat från Göteborgsposten
098 / red-060  (2017-01-).

Värdegemenskaper och nationer
094 / red-056  (2017-01-02).

En ideologi kan vara en beteckning på en grupp av personer som tycker samma sak
093 / red-055  (2017-01-02).

Motsättningarna i samhällsdebatten äger rum inom liberalismens ram
092 / red-054  (2017-01-02).

Ett samlande begrepp för alternativet till den hittills förda politiken
090 / red-052  (2016-12-18).

Motsättningen mellan sekulär och religiöst baserad samhällssyn
069 / red-034  (2016-06-30).

Argument för och emot könsåtskillnad
068 / red-033  (2016-06-30).

Användning av begreppet 'förkastlig' inom mångfaldsliberalism
106 / red-068  (2017-03-09).

Beskrivning av mångfaldsliberalism och dess alternativ
105 / red-067  (2017-03-03).

TV-mediets förmåga att vinkla ett budskap
104 / red-066  (2017-02-23).

Vårt behov av riktiga ideologier
103 / red-065  (2017-02-19).

Den ideologiska grunden för mångfaldsliberalism
101 / red-063  (2017-02-16).

Mångfaldens ideologier
100 / red-062  (2017-01-31).

Mångfaldsliberalism som alternativ till socialliberalism och etnisk nationalism
087 / red-050  (2016-12-21).

Problemställning, nuläge och planer för Infomedia-projektet
086 / red-049  (2016-11-19).

Behovet av en värderingsombudsman
085 / red-048  (2016-11-12).

Populism, Nationalism, and Multiculturalism
084 / red-047  (2016-11-14).

Behöver Sverige en motsvarighet till American Civil Liberties Union?
082 / red-045  (2016-10-02).

Vad betyder det att försvara svenska värderingar?
081 / red-044  (2016-10-01).

Pedagogerna och demokratin
079 / red-042  (2016-08-26).

Ytterligare några infallsvinklar (av Gunnar Carlsson)
076 / red-040  (2016-07-28).

Ett försök att förstå (av Gunnar Carlsson)
075 / red-039  (2016-07-20).

Diskussionen om svenska värderingar måste vara inkluderande
074 / red-038  (2016-07-21).

Stänga religiösa friskolor är visst förenligt med religionsfriheten
070 / red-035  (2016-06-30).

Motsättningen mellan sekulär och religiöst baserad samhällssyn
069 / red-034  (2016-06-30).

Argument för och emot könsåtskillnad
068 / red-033  (2016-06-30).

Lösningen på problemen ligger hos er själva (av Einar Asplund)
067 / red-032  (2016-06-18).

L-hälsningen (av Gunnar Carlsson)
064 / red-029  (2016-06-12).

Omständigheterna runt en helgonförklaring
063 / red-028  (2016-06-08).

Om inte Gustav Fridolin hade fegat ur
062 / red-027  (2016-06-09).

Hur många omfattas av hälsningsproblemet (av Sylvie Bordelaise)
061 / red-026  (2016-06-05).

Praktiska lösningar på hälsningsproblemet (av Elizabeth Andersson)
060 / red-025  (2016-06-05).

Orsak och verkan vad gäller kvinnoroller och avståndstagande från islam (av Bettina Gramsby)
059 / red-024  (2016-06-03).

Finns det ett hot från islamisterna?
058 / red-023  (2016-05-31).

En utsträckt hand
057 / red-022  (2016-05-24).

En utsträckt hand, ett handslag, och vådan av att ställa sig utanför
056 / red-021  (2016-05-24).

Brev till svenska muslimska kvinnoorganisationer och kvinnoaktivister
055 / red-020  (2016-05-20).

Brev från Fritjof Gustelin till deltagarna i Miljöpartiets årsmöte
054 / red-019  (2016-05-15).

Debatten om Vänsterpartiets och feminismens syn på trakasserier mot kvinnor i förort
052 / red-018  (2016-04-26).

Bör vi gå i svaromål mot islamistisk kritik av den demokratiska samhällsformen?
050 / red-017  (2016-03-30).

Tankemodellen som rättfärdigar det koloniala systemet
049 / red-015  (2016-03-31).

Har en kristen kyrka ansvar för icke-kristna kultplatser?
048 / red-014  (2016-03-16).

FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och dess relation till islams motsvarighet
046 / red-012  (2016-03-06).

Vad ingår, och vad bör ingå i skolans demokrati- och värdegrundsarbete?
045 / red-011  (2016-02-24).

Vad slags nationalism kommer att behövas i Sverige?
043 / red-010  (2016-02-21).

Sammanfattning av Hizb ut-Tahrirs ideologi och dess utkast till konstitution för kalifatet
039 / red-009  (2015-11-17).

Katolsk codex, katolsk naturrätt, och statlig rätt
040 / red-007  (2015-11-16).

Katolsk kontra klassisk naturrätt
036 / red-006  (2015-11-10).

Synen på relationen mellan religion, lag och stat i Svenska kyrkans fria synod
035 / red-005  (2015-11-06).

Wisconsinsynodens syn på religion, lag och stat
034 / red-004  (2015-11-03).

Katolsk naturrätt, kulturrätt, och nationell rätt
031 / red-001  (2015-11-01).

Frihet, Öppenhet, Solidaritet: Huvudteman för Projektet
047 / red-013  (2015-10-30).

Om alla människor har lika rätt till jorden
111 / red-073  (2015-08-30).

Vem får fira Lucia
089 / red-051  (2015-08-30).

Europeiska fatwarådet och dess anvisningar till Europas muslimer
024 / red-097  (2014-02-13).

Muslimska brödraskapets inställning till demokrati
022 / red-096  (2014-01-15).

Manifest för Argument och Fakta
021 / red-001  (2014-01-12).

Har kristendom, islam och judendom verkligen samma gud?
014 / red-082  (2014-01-11).

Svenska kyrkan bör ta avstånd från Gamla testamentet
015 / red-002  (2013-12-18).

Kritik och motförslag till Sverigedemokraternas syn på nationsbegreppet
007 / red-095  (2013-11-19).

Rättighet att och rättighet till
005 / red-094  (2013-11-16).

Anwar al-Awlaki om kalifatet, demokrati och Muslimska brödraskapet
004 / red-093  (2013-11-16).

Vam är det som är auktoritär, i triangeldramat i Svenska Kyrkan?
902 / red-002  (2013-11-15).

Flummighet och auktoritära attityder
901 / red-001  (2013-11-10).